Tijdens de Peace of Minds Academy werken deelnemers aan een case study gerelateerd aan conflict en vrede, en ontwikkelen ze een concrete campagnestrategie om anderen tot actie op te roepen. Dit jaar was nucleaire wapens een van de case studies.
Bij NoNukes zijn we supertrots op Frank, Eva, Yke, Cornelia en Maryam, die afgelopen donderdag de juryprijs wonnen in de Peace of Minds Academy finale. Lees hieronder de blog van Frank van de Wolde!
Op 10 december was het mensenrechtendag. Op die dag vieren we dat de Verenigde Naties 67 jaar geleden de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens heeft aangenomen.
Op deze bijzonder dag mocht ons team “Make Love, Not Nukes” dan ook haar campagne-concept pitchen aan een vakjury. Dit als afsluitend onderdeel van de Peace of Minds Academy van PAX voor vrede.
Vanaf de zomer is ons team druk bezig geweest met het sleutelen aan een campagnestrategie. Onder toeziend oog en leerzame begeleiding van campagnebureau Butterfly Works, genderplatform WO=MEN en PAX ontwikkelde wij een concept om meer bewustzijn te creëren ten aanzien van investeringen in de kernwapenproducenten.
Centraal in onze pitch staat het ontwikkelen van een Facebook-app die grafisch veel weg heeft van
Tinder. Na het invullen van een paar basisvragen moet deze app weergeven of iemands pensioengeld in de kernwapenindustrie wordt belegd (It’s a Match!). Is er een ‘match’, dan kan via de app een bericht aan het ABP gestuurd worden: daarin verbreekt de docent, ambtenaar of militair zijn ‘liefdesrelatie’ met ABP.
Natuurlijk hopen we ook dat het te ontwikkelen gereedschap ook voor andere PAX campagnes gebruikt kan worden: “is er een match tussen jouw verzekeraar en fossiele brandstoffen?” of “is er een match tussen jouw politicus en bloedkolen uit Colombia?”
De vakjury vond ons idee het beste en beloonde onze groep daarmee met 1000 euro om het concept te realiseren. Wij zijn ongelooflijk trots op deze prijs en samen zullen wij ons inspannen om de ABP campagne nog een sterkere impuls te geven.
Het ABP mag dan wel aangegeven verder te willen verduurzamen, op het gebied van wapenbeleid blijft het bij loze beloften. Wij hopen dat onze campagne, als die is uitgevoerd, er mede voor zorgt dat het te heet wordt onder te voeten van het ABP.
Dus binnenkort, bij u op uw Facebook-tijdlijn: de “Make Love, not Nukes”-app!
Vind jij ook dat het ABP niet meer in kernwapenproducenten moet investeren? Stuur het ABP nu al een bericht op de PAX actiepagina!